CEC Racing VGC, Semestercrossen Eksjö.

Årets upplaga av semestercrossen gick i Småland. Denna gång i Eksjö och Värnamo. Två mycket roliga banor.
För min egen del så var det lite blandat resultat på de båda tävlingarna men jag känner mig ändå nöjd.

Till Eksjö bar det av på fredag eftermiddag efter att jag och min sambo lastat husvagnen med kläder och mat. Dock glömde jag grillen men det löste sig ändå. På fredag kväll stannade vi Jönköping för en hamburgare enligt plan. Sedan var vi framme i depån runt kl 20.00. Installerade oss på en lämplig plats, gjorde sedan anmälan, besiktning, tog en trackwalk och sedan blev det till att lägga sig.

Under natten till lördagen var det mycket svårt att sova. Först var husvagnen alldeles för varm så vi öppnade taklucka och fönster. Under natten blev det sedan för kallt. Men jag var ändå relativt pigg när det väl drog igång för dagens aktiviteter.

Eftersom banan var helt okänd för mig sedan tidigare så blev det till att utnyttja träningen till att lära sig hur banan går, vilka hopp som var vilka och så vidare. Det var bara ett jättestort platåhopp som jag inte hoppade över. Eftersom jag fortsatt var placerad i grupp 2 med en seedning som näst snabbast borde jag varit där någonstans, men det gick långsamt. På träningen gjorde jag bara 17:e snabbast tid på 02:07.653. Det kändes inte bra.

Till tidskvalet skulle jag försöka gasa mer och hade som mål att försöka komma ner i tid på två minuter blankt. Banan var nu redan lite stalpig och det var svårt att gasa mycket snabbare. Min snabbaste tid under tidskvalet blev 02:03.016. Vilket ”bara” var 15:e snabbast. Kändes tufft, men det blev i alla fall kval om B eller C-final. Och då hade jag ändå satsat så pass att jag hoppade det stora platåhoppet.

I körkvalet gjorde jag en hyfsad start och låg med i mitten. Efter ett par varv låg jag på 16:e plats. Tyvärr lyckades jag med att lägga mig under nästkommande varv och många passerade mig innan jag kom iväg. Jag svor lite åt mig själv och försökte köra ikapp. Jag hade rasat ner till 24:e plats och det är ju de 20 första som går till B-final. Jag gjorde två omkörningar men blev sedan också omkörd av en så slutade på 23:e plats. Jag var väldigt besviken över att missat B-final men jag laddade om för att istället försöka ta en topp-placering i C-finalen.
Film från körkvalet:

I finalen gjorde jag en hyfsad start och var med som åtta efter startkurvorna. Men jag lyckades köra avslappnat och gasade på så gott det gick i den nu ganska stalpiga banan. De två första var helt överlägsna så de hade jag aldrig kommit ikapp. Men på slutet närmade jag mig tredjeplacering samtidigt blev jag omkörd när det var några kurvor kvar bara så var nere på femte plats. Men det stora platåhoppet skulle vara avgörande då jag hoppade förbi igen och slutade fyra.
Film från C-finalen:

CEC Racing VGC, Älvängen.

Älvängen skulle bjuda på en varm dag med mycket bekämpning av damm. Inför denna tävling hade jag tränat 2 gånger på banan för att försöka mig på att få upp lite snabbhet. Det stora trapphoppet vågade jag fortfarande inte hoppa på träningarna och bestämde mig helt enkelt för att inte ens försöka under tävlingsdagen. Men det gick jättebra ändå. Årets bästa resultat.

Dagen till ära hade jag med mig en mekaniker. Min sambos bäste väns far som har ett stort motorintresse anmälde sig frivilligt för att vilja åka med. Han tog det mycket seriöst och hade t.o.m. med på sig en gammal blå Volvo-overall. Så såg ni en vitskäggig gubbe i blåställ som såg lite allmänt förvirrad ut så var det troligen min mekaniker. Det känns konstigt att få hjälp att putta hojen och låta någon annan tvätta och tanka. Är ju så van att själv göra allt. Mycket mer mekande blev det inte men det är till stor fördel att ha någon i bandepån som visar placeringar på pitboarden.

Åter igen körde jag med träningsgrupp två där jag var seedad som nummer 4. Så jag gissade att jag skulle vara bland de snabbare i gruppen. Träningen gick jättebra och jag kände att jag fick på ett bra flyt tidigt. Efter tidskvalet så hade jag tredje snabbast tid på 02:02.771. Det räckte gott till en plats för körkval om B/C-final där jag fick välja grind som nummer 13. Valde en plats ganska mitt i.

I körkvalet gäller det som vanligt att komma bland de 20 första för att säkra en plats till B-finalen. Jag kom iväg ganska så mitt i tyckte jag. När jag passerade bandepån första varvet låg jag på 17:e plats. Vilket kändes bra. Jag körde sedan upp mig till 15:e plats för att sedan bara åka och bevaka min placering för att spara kraft.
Här kommer film från min GoPro från körkvalet:

I B-finalen är det mycket tufft. Dels är de flesta så mycket startsnabbare än mig. Men också snabbare rent generellt. Eftersom jag blev 15:e i det ena av två körkval borde jag rimligtvis vara 30:e snabbast teoretiskt. Så alla placeringar bättre än 30:e är jag nöjd med. Efter att ha legat och jagat lite runt 30:e plats slutade jag till slut 29:a. Vilket är årets bästa resultat. Så här såg det ut från min hjälm:

CEC Racing VGC, Borås

Tillbaka till olycksbanan. Dels för min del som avlsutade förra säsongen med att krascha här i Borås. Flera andra är nog också benägna att hålla med mig. Även så idag. För min egen del gick det bra, men olyckorna skulle inte vänta på sig. Redan på första träningen skulle det krävas ambulans.

Till Borås åkte jag från Falköping, eftersom min far fyllt 65 på fredagen innan var det lite kalas där. Så jag stannade kvar hos mina föräldrar under natten. Från Falköping till Borås motorstadion tar det ca 1h och 20 minuter. Så jag gav mig iväg 05:30. Jag hade redan vaknat innan larmet 04:40 så jag åt frukost och sedan åkte. Väl i depå möttes jag av knott. Sjukt mycket knott. Det gick inte ha munnen öppen för då hade jag fått en andra frukost. Jag varvade med att gå runt och hälsa på de jag kände med att sitta i bilen för att hålla mig undan knotten och väntade på att anmälan skulle öppna. Sedan gick jag och anmälde mig. Ungefär runt 8:30 strax efter vi varit klara med förarmötet och när solen började komma över trädtopparna så gömde sig knotten. Tur var det för det var outhärdligt i depån.

Idag hade jag blivit nerklassad till träningsgrupp 2. Med en ranking på tre i denna grupp. Vilket innebar att jag skulle vara bland de snabbaste. I väntan på att min grupp skulle bli utsläppt på banan ser vi att det sker en bra krasch i trapphoppet som var riktigt farligt utformat. Föreningen hade jobbat mycket bra med banan men hoppen var lite väl spetsade. Framförallt då trappan som rent av blev farlig. Vi som stod och såg på tänkte att det är bara en tidsfråga innan något händer. Vilket det också gjorde. Klokt nog (dock lite för sent) gav sig någon ut i en lastmaskin och fixade till hoppet och efter det var det helt perfekt. Efter väntan på ambulans så blev min grupp utsläppta på banan. På träningen tänkte jag att jag skulle stå på rätt så bra. Jag upplever att jag inte riktigt kommit igång förrän senare på dagen under tidigare tävlingar. Så här slängde jag mig iväg och försökte gasa på rätt bra och ha kul på banan. Jag var nöjd efter träningen.

Sedan var det dags för tidskval. Jag skulle bli utsläppt som nummer tre, men bestämde mig för att försöka köra om de två som var framför mig för att inte ha någon i vägen när jag skulle försöka göra mitt snabbaste varv så tidigt som möjligt. Jag körde så snabbt jag kunde i tre varv för att hoppas att något av dem blev bra. Redan på mitt första varv gjorde jag det snabbaste varvet på tiden 01:55.388. Här kommer film på det varvet:

Sedan var det då dags för kval om B eller C-final. Jag körde i körkval två och provade min nya hjälmkamera. Jag lyckades med att hamna på en 17:e placering vilket tog mig till B-final. Här kommer hela körkvalet på film: (Jag har dock inte fått till inställningarna i kameran så bra men det funkar att se på.)

Och till sist blev då B-final. Jag visste att jag var bland de långsammaste eftersom jag hade placering 34 för grindvalet. Så jag tänkte att jag rullar på och försöker köra smart. Alla placering bättre än 34 är jag nöjd med. B-finalen är tuffare. Framförallt i starten tycker jag, där jag kom iväg dåligt. Men jag rullade på och mot slutet plockade jag några förare som var trötta. Jag gjorde t.o.m. en omkörning precis innan mållinjen. Slutade till slut på 31:a plats. Och det kändes jättebra. Var nöjd med hela dagen.
Film från B-finalen: